ၾကားၿပီးၾကေရာေပါ့။ ကြမ္းကိစၥ။ အေမရိကန္က ျမန္မာ့ကြမ္းကိစၥ။
ျမန္မာေတြ (၇၀၀၀)ေလာက္ေနၾကတဲ့ ဖို႔ဒ္၀ိန္း ၿမိဳ ႔က အ၀တ္ေလွ်ာ္တဲ့
ဆိုင္တခုမွာ ျမန္မာေတြ မ၀င္ရဆိုတဲ့စာ ကပ္ထားလို႔ စီကနဲျဖစ္သြားခဲ့တဲ့
ကိစၥေပါ့။ အခုေတာ့လည္း ၿပီးသြားခဲ့ပါၿပီ။ ကြမ္းခ်စ္သူျမန္မာမ်ား ႀကံဳရာ
မွာ ေထြးေတာ္မူၾကလို႔ မခံႏိုင္ၾကတဲ့သူေတြက အခုလိုတုန္႔ျပန္ခဲ့ၾကပါသတဲ့။
ဒီလိုတုန္႔ျပန္တာဟာ ကြမ္းမစားသူ တျခားျမန္မာေတြကိုပါ အသားလြတ္
ေစာ္ကားတယ္၊ ဒါဟာ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားမႈပဲဆိုၿပီး တိုင္ၾက၊ ေတာၾကပါေလ
ေရာ။ ေနာက္ဆံုး ၿမိဳ ႔ေတာ္၀န္ကိုယ္တိုင္က ျမန္မာေတြဘက္ကရပ္ၿပီး
မသိလို႔ လုပ္မိတာေတြကို နားလည္သည္းခံေပးၾကပါလို႔ ေတာင္းပန္ခဲ့ရ
ပါသတဲ့။ ဆိုင္ပိုင္ရွင္ကလည္း သူ႔ရဲ ႔၀န္ထမ္းက ကပ္ခဲ့တာျဖစ္လို႔ ဒီလို
တာ၀န္မဲ့တဲ့လုပ္ရပ္ကို ေတာင္းပန္ပါတယ္တဲ့။
စာရင္းခ်ဳပ္လိုုက္ေတာ့ (၁) အေမရိကန္မွာ ကြမ္းတံေတြး ေထြးရင္ အရပ္က
၀ိုင္း ေတာင္းပန္တာကိုခံရမယ္။ (၂) ကြမ္းခ်စ္သူမ်ားသတိထား မခံႏိုင္တဲ့
သူေတြက ပိုစတာတိုက္ပြဲဆင္ႏြဲၾကလိမ့္မယ္။
" ကြမ္းစကား "
ကြမ္းစားတဲ့ဓေလ့အစ ျမန္မာကမဟုတ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာေတြ ကြမ္းသိပ္
ႀကိဳက္ၾကတာပဲ။ အမ်ိဳးေတြက ေတာင္ငူကမို႔ ကြမ္းေလာကအေၾကာင္း
တေစ့တေစာင္း သိထားပါတယ္။ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းေတြထဲမွာလည္း
ျပည္မွာေနတဲ့သူေတြ၊ တံတားဦးတ၀ိုက္က လူေတြရွိလို႔ ကြမ္းအေၾကာင္း
ေလေၾကာဆက္ရွည္ပါရေစ။
စာေရးဆရာသုေမာင္က ကြမ္းစကားဆိုၿပီး အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးစံု ေရး
ထုတ္ေနတဲ့ သူပါ။ သူေရးတဲ့အထဲ ကြမ္းအေၾကာင္းေကာပါရဲ ႔လား မသိ။
မပါဘူးထင္တာပဲ။ အခုေျပာမွာကေတာ့ တကယ့္ကြမ္းအေၾကာင္းပါခင္ဗ်ား။
ကြမ္းယာစားတဲ့ဓေလ့ကျမန္မာျပည္ကိုု အိႏိၵယကတဆင့္လာပါတယ္။ ဇိမ္ခံ
သြားေရစာတမ်ိဳးေပါ့။ ရွင္ဘုရင္ေခတ္က သစၥာခံခိုင္းရင္ ကြမ္းတယာ၊ ေရတ
မုတ္နဲ႔ ကိစၥျပတ္ၾကသတဲ့။ အရပ္ထဲမွာ အလွဴမဂၤလာ အခန္းအနားရွိရင္ အလွ
ဆံုးမိန္းခေလးကိုမွ ကြမ္းေတာင္ကိုင္ဆိုုတဲ့ အထူးေနရာမွာထားသတဲ့။ အခ်ိန္
နဲ႔ ပါတ္သက္ရင္လည္း ကြမ္းတယာညက္ခန္႔အၾကာလိုု႔ သတ္မွတ္ၾကသကိုုး။
“ကြမ္းဖိုုးေပးရတယ္” ဆိုုတာလည္းရွိေသးတယ္။ အရင္ေခတ္က တရားရံုုးမွာ
အမႈရႈံးရင္ တရားရံုုးကိုုေပးရတဲ့စရိတ္တဲ့။ တရားသူႀကီးေတြ ဘယ္ေလာက္
ကြမ္း၀ါးၾကသလဲဆိုုတာ ခန္႔မွန္းသာၾကည့္ေပေရာ့။ ရွင္ဘုုရင္ေတြကလည္း
ကြမ္းသမားေတြပဲ။ သူတိုု႔ကိုု ကြမ္းေတာ္ဆက္သရတဲ့သူကိုု “ကြမ္းေဆာ္”လိုု႔
ေခၚသတဲ့။ ကြမ္း၀ါးၿပီး ေထြးလိုုက္တဲ့တံေတြးကိုုေတာင္ ကြမ္းတံေတြးလိုု႔မေခၚ
ပဲ အရင္က “ကြမ္းေသြး” လိုု႔ေခၚၾကတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက ႏႈတ္ခမ္းကေလး
နီေနေအာင္နဲ႔ ပါးစပ္ကေလးေမႊးေနေအာင္ ကြမ္းငံုုၾကပါသတဲ့။ ပါးေဖါင္းေဖါင္း
ေလးနဲ႔ ေကာင္မေလးေတြကိုုေတာင္ “ကြမ္းငံုု” လိုု႔နာမည္ေပးခဲ့ၾကပါေရာ။
ဘာသာေရးေလာကမွာလည္း ကြမ္းကေရွ ႔တန္းကပါတဲ့အရာခင္မ်။ သံဃာ
ေတာ္ေတြအတြက္ ဆြမ္း၊ ကြမ္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆးဆိုတာက အဓိကတဲ့။ ပရိကၡရာ
ရွစ္ပါးထဲမွာ သံဃာေတာ္မ်ား ကြမ္းတံေတြး ေထြးေတာ္မူၾကဖို႔ ေထြးခံက မပါ
ဘူးဆိုေပတဲ့။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းရဲ ႔အဂၤါရပ္ထဲမွာေတာ့ မပါမျဖစ္ဗ်ိဳ ႔။ ဒို႔ကိုယ္
ေတာ္မ်ားကလည္း ကြမ္းႀကိဳက္ေတာ္မူၾကေပသကိုး။ ဇိမ္ခံပစၥည္းဆိုေတာ့။
(အဟမ္း)
“ ကြမ္းဘြဲ ႔”
တံတားဦးက ကြမ္းႏုု၀ါ
ငျမာက ေဆး
ကြမ္းသီး ေတာင္ငူႏွင့္
ကိုုင္း ထုုံးျဖဴ ၊ ျပည္ ရွား
သာ၀ါးလိုု႔ ေထြး။
အမည္မသိေရွးစာဆိုုရဲ ႔ ကြမ္းယာနဲ႔ပါတ္သက္ၿပီး စပ္ထားတဲ့ကဗ်ာပါ။
ကြမ္းရြက္ဆိုုရင္ေတာ့ တံတားဦးကထြက္တဲ့ ကြမ္းရြက္က ပထမတန္း
ပါပဲတဲ့။ ကြမ္းယာထဲထည့္၀ါးတဲ့ ေဆးရြက္ႀကီးဆိုုရင္ ငျမာက အေကာင္း
ဆံုုးေပါ့။ ကြမ္းသီးကေတာ့ ေတာင္ငူကိုု လိုုက္မမွီဘူးတဲ့။ ထံုုးဆိုရင္ စစ္ကိုုင္း
ထံုုးမွ။ ရွားေစးဆိုုရင္ ျပည္ကမွ ေကာင္းသတဲ့။ အဲသဟာေတြကိုု ေရာၿပီး
သကာလ သာသာကေလး ၀ါးၿပီး ေထြးေတာ္မူၾကပါတဲ့။ ကဗ်ာနဲ႔ကိုု ညြန္းခဲ့
ရွာတာပါ။ ဒီပုဂၢိဳလ္လည္း အေတာ္ ကြမ္းႀကိဳက္တဲ့ “ကြမ္းဂ်ိဳးႀကီး” ျဖစ္ခဲ့ပံုု
ရတယ္။
" ေထြးလိုက္ၾကစို႔ သူငယ္ခ်င္း "
ႀကိဳက္တဲ့သူမ်ားက်ေတာ့ ကြမ္းယာ၀ါးလို႔ ထြက္လာတဲ့အနံ႔ကို သင္းသင္း
ကေလးလို႔ ဆိုသကိုး။ မႀကိဳက္တဲ့ သူေတြက်ျပန္ေတာ့ လံုုး၀ကိုု မခံႏိုုင္
ေလာက္ေအာင္ အနံ႔က အေတာ္ျပင္းတာပါ။ ၾကက္သြန္ျဖဴ အစိမ္းလိုုက္
စားၿပီး လူၾကားထဲသြားရင္ တျခားသူေတြ မခံႏိုုင္သလိုုမ်ိဳးေပါ့။
အဆိုုးဆံုုးကေတာ့ အသာ၀ါးၿပီး ေထြးေတာ္မူၾကတဲ့ပုုဂၢိဳလ္မ်ားက ျပစ္ကနဲ၊
ျပစ္ကနဲ ႀကံဳရာေထြးၾကတဲ့ကိစၥပါ။ ေထြးထားတဲ့ေနရာမွာလည္း ေပ။ အနံ႔
ကလည္း ထြက္။ တေနရာထဲလည္း မဟုုတ္။ ဟိုုတျပစ္၊ ဒီတျပစ္။ ဒီကိစၥက
ေတာ္ေတာ္ရွင္းရခက္ပါတယ္။ ကြမ္းသမားမ်ား ေလ့က်င့္ယူဖိုု႔ အခက္ဆံုုး
ကိစၥပါ။ အဲဒါေၾကာင့္လည္း ကြမ္းသမားေတြ နာမည္ပ်က္ရတာပါ။ အမည္
မသိေရွးစာဆိုုႀကီး ကြမ္းကဗ်ာစပ္ခဲ့တုုန္းက သာ၀ါးလိုု႔ေထြးနဲ႔တင္ အဆံုုး
မသတ္ပဲ။ “ သာ၀ါးလိုု႔ေထြး၊ စည္းကမ္းတက်ေလး “ ဆိုုတာပါ ထည့္ၿပီး
စပ္ဆိုုခဲ့မယ္ဆိုုရင္ ေနာက္ေပါက္ ကြမ္းသမားမ်ိဳးဆက္သစ္ေတြ စည္းကမ္း
တက် ေထြးေတာ္မူၾကလိမ့္မယ္လိုု႔ ယူဆရတာပဲ။
“ကြမ္းတံေတြး မေထြးရ”ဆိုုတဲ့ သတိေပးခ်က္ေတြက ျမန္မာျပည္ေနရာအႏွံ႔
အျပားမွာ ဒို႔တာ၀န္အေရးသံုုးပါး ေႀကာ္ညာနဲ႔ နင္လားငါလား မ်ားေနတာပါ။
အဲဒီသတိေပး ခ်က္ေတြအေပၚမွာပဲ ကြမ္းတံေတြးေတြက ေပေနတတ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ကြမ္းတံေတြးမွ မဟုုတ္ပါဘူး ျမန္မာေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက
ရိုုးရိုုးတံေတြးလည္း ဟိုုေထြး၊ ဒီေထြးလုုပ္ေနၾကတာပါ။ လူၾကားထဲ လမ္းသြား
ေနရင္း အလြယ္တကူ တံေတြးေထြးၾကတာ ထူးျခားတဲ့ကိစၥတခုုလိုု႔ မျမင္ၾက
ပါဘူး။ ပံုုမွန္သေဘာမွာ ရွိပါတယ္။ အီစကိုုလည္း ဒီအက်င့္ ကိုုယ့္မွာရွိေန
မွန္း ေတာ္ေတာ္နဲ႔မသိခဲ့ဘူး။ ခ်စ္ဇနီးက သတိေပးမွ ျပဳျပင္လိုုက္ရတာပါ။
ႀကံဳရာတံေတြးေထြးတာ သူမ်ားအတြက္ အေႏွာက္အယွက္ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္း
မာေရးကိုုလည္း ထိခိုုက္ေစပါတယ္။ ကိုု္ယ့္မွာရွိတဲ့ေရာဂါပိုုးလည္း ကူးစက္ေစ
ပါတယ္။ တံေတြးေထြးၾကတဲ့ေနရာမွာ တရုုတ္လူမ်ိဳးေတြလည္း နံမည္ႀကီးပါ
တယ္။ တရုုတ္ေတြကေတာ့ ကြမ္းမစားၾကပါဘူးခင္ဗ်ား။ စြဲလန္းတဲ့အရာကိုု
ျဖတ္ဖိုု႔ခက္တာက သဘာ၀ပါ။ စည္းနဲ႔ကမ္းနဲ႔ ေထြးၾကရင္ေတာ့ သူမ်ားေျပာတာ
မခံရဘူးေပါ့။
“ ကြမ္းလက္က်န္ ”
ကြမ္းအေၾကာင္းက ေရးစရာေတြ ေတာ္ေတာ္က်န္ပါေသးတယ္။ ကြမ္းနဲ႔ဆိုုင္တဲ့
စီးပြါးေရးလုုပ္ငန္းမ်ား။ သခင္ကိုုယ္ေတာ္မႈိင္းရဲ ႔ ကြမ္းအစ္ဘယ္မွာလဲ။ နယ္စပ္
ျဖတ္ေက်ာ္ ကြမ္းကုုန္သြယ္ေရး။ လ်ွိဳ ႔၀ွက္ေျမေအာက္ကြမ္းယာ။ ကြမ္းယာတြင္
ပါ၀င္ေသာ ထူးဆန္းသည့္ေဆးပစၥည္းမ်ားအေၾကာင္း။ ကြမ္း၀ါးျခင္းအႏုုပညာ။
အျပည္ျပည္ဆိုုင္ရာ ကြမ္းယဥ္ေက်းမႈ။ မတူကြဲျပား ကြမ္းစားနည္းမ်ား။ သမိုုင္း
၀င္ ကြမ္းပစၥည္းမ်ား။ ကြမ္းမစားဖူးသူ လက္ေထာင္။ ကြမ္းႏွင့္လုုပ္ေသာ ဆက္
ဆံေရး။ ကၽြႏုု္ပ္တိုု႔သည္ ကြမ္းမွဆင္းသက္လာၾကသည္။ ကြမ္းယာမဟုုတ္ေသာ
ကြမ္းယာ စသျဖင့္ေပါ့။ ေနာက္ပိုုင္း စိတ္ကူးေပါက္မွေရးပါဦးမယ္ ။
1 comment:
“ သာ၀ါးလိုု႔ေထြး၊ စည္းကမ္းတက်ေလး "
ဟဟ.. သေဘာက်တယ္
ခ်စ္ဇနီးကုိ ေက်းဇူးတင္ပါ၊ ျပည္ႀကီးတရုတ္ေတြလဲ အဲ့လုိပဲ၊ က်ေနာ္ေတာ့ မၾကိဳက္ဘူး
Post a Comment